Er du en fisk i havet?

Standard

Ja, altså forstået i overført betydning – er din hjemmeside én lille fisk blandt mange andre, mindre som større fisk, i samme hav? Så kan det være, at du har brug for søgemaskineoptimering. Din hjemmeside bliver nemlig ikke fundet helt tilfældigt af dem, der er på udkig efter netop din service eller produkt – og den vokser sig heller ikke større uden en regelmæssig indkomst. Derfor; hvis du føler, at du står i stampe – tallene på Google Adwords bliver aldrig bedre, og det er ligesom om, at du ikke rigtig ved, hvor du skal starte med din online markedsføring. Et godt sted at starte er, hvis du får din hjemmeside ”søgemaskineoptimeret”. Dette kan du betale dig fra hos professionelle, eller du kan gå i gang med at læse om, hvad det er, og hvordan det udføres. Det afhænger fuldstændig af, hvor stort dit budget er.

Kort fortalt, går søgemaskineoptimering ud på, at din hjemmesides placering på Googles resultatliste skal forbedres. Det er selvfølgelig ikke sådan, at hvis folk søger på ”fiskemad”, og du sælger gummistøvler, at din hjemmeside så skal ligge øverst i en sådan søgning. Men når folk søger efter gummistøvler, så skal din hjemmeside gerne være synlig på i hvert fald første side af Googles resultater. Denne optimering foregår i flere etaper, og det er ikke noget, man kan forbedre fra dag til dag. Men det første sted, du kan starte selv, er ved at foretage en såkaldt intern linkbuilding på din hjemmeside – du skal ”bygge links”. Det vil sige, at du på én produktside linker til et eller flere andre produkter. Det kan for eksempel være den funktion, der angiver, at ”andre kunder, der så på dette produkt, så også på”.

Dernæst skal du forsøge at udføre en vis mængde ekstern linkbuilding. Det vil sige, at du får andre hjemmesider til at linke til din egen hjemmeside – det kan være gennem et reklamebanner, hvilket man typisk vil betale penge for, eller ved at et andet firma ligger dit link i deres ”linkkatalog” – enten mod et symbolsk beløb eller mod, at du gør det samme for dem. Hvis du har nogle samarbejdspartnere, skal I selvfølgelig linke til hinanden. Til sidst er der ikke andet for, end at udføre den klassiske, hårde omgang søgemaskineoptimering – noget, der gerne skal gøres regelmæssigt fremover for at effekten bliver vedvarende. Denne del er du nok nødt til at betale dig fra, da det kan være lidt teknisk at finde ud af at gøre det rigtig – men i sidste ende har det hjulpet, når du som fisk bliver lidt mere synlig i det store hav, og du kan vokse dig større heraf.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *